
Introductie tot het LOCO-competentieprofiel:
Het LOCO-competentieprofiel biedt een flexibel raamwerk voor communicatieprofessionals, toepasbaar in diverse modaliteiten zoals marketing, corporate communicatie en overheidscommunicatie. Het model identificeert zes kerngebieden, waaronder contentmanagement, persvoorlichting, copywriting en strategie, die elkaar overlappen door iteratieve processen en diversiteit in het werkveld. Het profiel benadrukt essentiële professionele vaardigheden als basis voor uiteenlopende communicatiefuncties.
Als aankomend communicatieprofessional heb ik de afgelopen jaren ervaring opgedaan met opdrachten die passen binnen de competenties van het LOCO-profiel. Deze opdrachten laten zien hoe ik mij ontwikkeld heb en hoe ik mijzelf kan positioneren als communicatieprofessional. Hierbij verwijs ik ook naar het LOGEION-BNP niveau. De Hogeschool Leiden streeft ernaar studenten af te leveren op niveau 3 (taakniveau) of 4 (resultaatniveau). Niveau 3 omvat zelfstandig werken binnen een kader, terwijl niveau 4 verantwoordelijk is voor het bepalen van oplossingen en het overtuigend realiseren ervan. Een voorbeeld op niveau 4 is het kiezen van een doelgroep en ontwikkelen van een passend framework voor een campagne.
Context & Strategie
Het LOCO-competentieprofiel beschrijft de competentie context en strategie als het begrijpen van de organisatie, haar strategie en de bredere omgeving. Dit inzicht stelt communicatieprofessionals in staat communicatiestrategieën te ontwikkelen die aansluiten bij organisatiedoelen.
In 2021 liep ik stage bij de Oude Sterrewacht Leiden, een onderdeel van de Universiteit Leiden. Dit historische pand, beheerd door een kleine groep binnen de afdeling Sterrenkunde, kampte met verouderde plannen, beperkte samenwerking en een onduidelijke rol als museum. Mijn opdracht was om de positie van de Oude Sterrewacht te analyseren binnen Leiden en Zuid-Holland en strategisch advies te geven. Hierin kreeg ik vrij de ruimte om de vorm te kiezen van de analyse en het onderzoek. uiteindelijk begon ik met een omgevingsanalyse op lokaal, nationaal en internationaal niveau. Op basis van eigen inzichten uit de analyse, kwam het advies neer op aanbevelingen voor meer lokale samenwerkingen.
Samenvatting van het advies:
Samenwerkingen zijn cruciaal voor musea en galerijen om een boeiende ervaring te bieden. Lokale kunstenaars, educatieve instellingen en bedrijven zijn waardevolle partners. Educatieve tentoonstellingen, gesponsorde evenementen en multidisciplinaire projecten kunnen de Oude Sterrewacht transformeren tot een bruisende culturele hub. Voorbeelden zijn de bibliotheektelescoop en samenwerking met lokale artiesten.
Dit advies viel tussen beroepsniveau 3 en 4 binnen de Logeion BNP-matrix, mede doordat ik gevraagd werd het in praktijk te brengen. Resultaten waren onder meer de uitbreiding van de samenwerking met de bibliotheek en de bibliotheektelescoop en samenwerkingen met muzikant Danny Guinan. Dit project weerspiegelt mijn aanpak: probleemoplossend, praktisch en gericht op concrete resultaten, ondanks de chaos die soms in mijn eigen leven speelt. De vrijheid die ik kreeg in dit project, was in eerste instantie beanstigend, maar erop terugkijkend heb ik mijn skills in het analyseren, adviseren en creeeren los kunnen laten op een geslaagde manier. In de toekomst zou ik het zeker niet erg vinden om weer soortgelijke taken op mij te nemen.
Video van een van Danny Guinan’s optredens bij de Oude Sterrewacht
Doelgroep & Gedrag
Het LOCO-competentieprofiel beschrijft de competentie doelgroep en gedrag als volgt:
De communicatieprofessional verzamelt en analyseert (online) data over de doelgroep, begrijpt hun gedrag en behoeften, en optimaliseert communicatiestrategieën op basis van deze inzichten.
Organisatie van Activiteiten voor een Spellenwinkel: Als communicatieprofessional bij spellenwinkel GamesGuild organiseer ik activiteiten om de betrokkenheid van de doelgroep te vergroten. Door klantgesprekken, monitoring van trends en het begrijpen van interesses ontwikkel ik strategieën zoals spelavonden, toernooien en evenementen. Dit gebeurt in overleg met de eigenaar om de belangen van de gemeenschap en de winkel te verenigen. Ook hier heb ik vrijwel altijd zelf de regie in handen. de samenwerking met de stakeholders, zoals de lokale community, de winkeleigenaar en de verschillende makers van bord of kaartspellen hebben allemaal hun eigen belangen en wensen. Door te analyseren wat de wensen zijn, kan ik ze met elkaar verbinden. Dit vereist soms veel werk, maar uiteindelijk zorgt het wel voor hamonieuze samenwerkingen tussen betrokkenen.
Planning van de Open Dag van de Oude Sterrewacht: Bij het plannen van de open dag van de Oude Sterrewacht werk ik samen met verschillende belanghebbenden. Ik analyseer de verwachtingen van doelgroepen zoals wetenschappers en bezoekers en ontwikkel een strategie met programma's die relevant en aantrekkelijk zijn voor iedereen.
Concept & Creatie
Het LOCO-competentieprofiel beschrijft de competentie concept en creatie als volgt:
De communicatieprofessional kan communicatieproducten, -diensten en -belevingen conceptmatig ontwikkelen, framen en activeren door middel van creatieve, betekenisvolle content en design. Het gaat om het verbinden van wensen van doelgroepen, organisatiedoelstellingen en media/technologie op basis van een strategie.
Een voorbeeld van mijn skills op dit gebied is mijn werk dat ik gedaan heb voor de tentoonstelling A Shared Sky bij de Oude Sterrewacht. Deze tentoonstelling van kunstwerken gingen over hoe verschillende culturen de nachthemel zien en er betekenis aan geven. Het is volkomen logisch dat een cultuur aan de andere kant van de aardbol, zoals de Aboriginal stammen waarvan enkele van de kunstwerken zijn, een andere kijk hebben op hun omgeving. Belangrijk voor deze tentoonstelling, was het overbrengen van die verschillen op een manier die begrijpelijk is voor de gemiddelde westerse kijker en bezoeker van de oude Sterrewacht.
Daarom kreeg ik de taak, om voor elk van deze kunstwerken een kleine uitleg en beschrijving te maken. Om dit te doen las ik een boekwerk van enkele honderden paginas over de historie en cultuur, en was de opdracht er wat moois van te maken wat niet te lang of groot was voor de gemiddelde museumbezoeker. Op z’n zachts gezegd, was dit een uitdaging. Het vereiste dat ik eerst een flinke analyse moest maken van de betekenissen, normen en waarden van de verschillende culturen die gerepresenteerd werden door de kunstwerken, om die vervolgens om te zetten in korte begrijpelijke stukjes tekst. De uiteindelijke vormgeving, zoals op welke manier e tekst tentoongesteld werd, was ook aan mij overgelaten. Het resultaat, een kleine 50 beschrijvingen die passen op A6 formaat display bordjes in de ruimte. Klein genoeg om neit af te leiden van de kunstwerken, groot genoeg om ook leesbaar te zijn voor mensen met slechter zicht. En allerbelangrijkste, gevuld met tekst die beknopt uitlegt wat er allemaal te zien is, en wat dit betekent voor de verschillende culturen.
Planning & Organisatie
Competentie Planning en Organisatie volgens LOCO:
De communicatieprofessional stelt heldere doelen, werkt projectmatig binnen een budget en coördineert tussen afdelingen. Hij speelt agile in op een veranderende werkelijkheid.
PR-plan voor Unlock:
Tijdens de Minor PR en Woordvoering ontwikkelde ik een PR-plan voor Unlock_, gericht op een positief merkbeeld. Met een projectmatige aanpak stelde ik doelen, analyseerde de doelgroep, en ontwierp een strategie die paste binnen een minimaal budget. Hierin moest ik werken binnen de bestaande merk en huisstijl van Unlock, maar werd ik ook gevraagd om uitingen te maken die passend waren binnen dit PR-plan. Zo heb ik dus niet alleen geadviseerd bij Unlock, maar ook uitingen gecreeerd, geintegreerd en uiteindelijk ook georganiseerd.
Netwerk van Creatievelingen:
In de dynamische mediawereld is netwerkopbouw essentieel. Door jarenlange samenwerking met creatievelingen heb ik een flexibel netwerk opgebouwd. Dit leidde tot duurzame communicatie-uitingen, zoals een wekelijkse spellenavond sinds 2017, en creatieve projecten, waaronder onderstaande video.
Framework voor Evenementen Oude Sterrewacht:
Bij het organiseren van evenementen op de Oude Sterrewacht ontwikkelde ik een framework dat kennisbehoud en continue verbetering van de programmering centraal stelt. Een documentatiecyclus borgde de kennisoverdracht binnen het team, vooral bij terugkerende evenementen, terwijl een leidraad nieuwe vrijwilligers hielp de doelstellingen en uitvoering beter te begrijpen. Het framework richtte zich op publieksinteractie vanuit het perspectief van de vrijwilligers. Voor een overzicht en reviews, zie de volgende slides.
Overtuiging & Draagvlak
Competentie Overtuiging en Draagvlak volgens LOCO:
De communicatieprofessional informeert, adviseert en overtuigt interne en externe doelgroepen om weerstand om te buigen en draagvlak te creëren, met het doel organisatie- en communicatiedoelen te realiseren.
Praktijkvoorbeeld Unlock_:
Tijdens de Minor Woordvoering en PR werkte ik samen met twee medestudenten voor Unlock_, een samenwerking tussen PLNT Leiden en bioscience-instituten. Unlock_ ondersteunt startups in de bioscience met advies en begeleiding om beginnersfouten te voorkomen. Hun succes is direct gekoppeld aan het succes van de startups, die op hun beurt bijdragen aan het netwerk van Unlock_.
We ontdekten echter dat de wisselwerking tussen Unlock_ en haar deelnemers beperkt bleef. Om dit te verbeteren, adviseerden we voor meer verbinding te creëren via interviews en artikelen voor de owned media van Unlock_. Hiermee versterkten we de relatie tussen Unlock_ en haar startups, met oog voor hun reputatie en behoeften. Een voorbeeld hiervan was het uitstellen van een publicatie op verzoek van een startup, om risico’s voor hun productontwikkeling te vermijden.
Verbinding & Begeleiding
Het LOCO-competentieprofiel beschrijft de competentie verbinding en begeleiding als volgt:
De communicatieprofessional brengt het netwerk binnen en rondom de organisatie in beeld en betrekt nieuwe netwerken bij de organisatie als dat nodig is. Hij helpt medewerkers om (organisatie)waarden te kunnen vertalen naar hun communicatief handelen om zo de communicatie-effectiviteit van medewerkers en teams te vergroten en de organisatie communicatiever te maken.
Binnen de ANWB is er intern, een verandering gaande op de alarmcentrale. Waar voorheen er verschillende afdelingen waren, is het in de nabije toekomst de bedoeling dat de alarmcentrale een geheel gaat vormen. Om dit te bereiken moeten een paar honderd werknemers die voorheen niet of nauwelijks met elkaar communiceerden toch een soort van gemeenschappelijkheids gevoel krijgen. Hier maken zowel alarmcentrale medewerkers, als hun directe leidinggevenden zich terecht zorgen over.
Om ervoor te zorgen dat de positieve waardes van elke afdeling bewaard blijven in deze transitie, moet er eerst geinventariseerd worden wat deze eigenschappen zijn, en hoe die tot stand zijn gekomen. Op dit moment is dat proces nog gaande, maar, in samenwerking met mijn directe leidinggevende bij de ANWB, ben ik op dit moment daar mee bezig. Het doel is om op basis van die informatie een pad te creeeren voor gedurende de veranderingen. Dit betekent dus ook het maken en creeeren van de uitingen op de interne commmunicatie, het vormgeven en organiseren van de eerste samenwerkingen en het begeleiden van de transitsie.